AKADEMIA FILMOWA KOMEDY muzyczne spotkania filmowe | Joanna Brodzik, Henryk Kuźniak i Andrzej Barański | Dzień wielkiej ryby

Data: poniedziałek, 08.12.2025, godz. 19:00
Miejsce: Duża Scena OCK


HENRYK KUŹNIAK

Państwo Kuźniakowie: Krystyna i Henryk, są ulubionymi gośćmi festiwalu „Grand Prix Komeda”.
Określamy Państwa Kuźniaków jako „element młodzieżowy” naszej imprezy. To prawda, są „najmłodsi”, ale także najżyczliwsi, najserdeczniejsi, najszczerzej uśmiechnięci.

Jeżeli istnieje prawda w przekonaniu, że ktoś pozostawia swoją dobrą energię i zaraża nią innych, to państwo Kuźniakowie są tego najlepszym przykładem.
I dlatego nie miałem żadnych wątpliwości, że to właśnie Henryk Kuźniak, laureat Grand Prix Komeda za całokształt twórczości, będzie bohaterem trzeciego spotkania w ramach „Akademii Filmowej Komedy”.

Henryk Kuźniak – rocznik 1936 (to jest tak piękny wiek, że nie tylko można, ale wręcz trzeba ów wiek wypominać, zwłaszcza, że forma Henryka genialna) – był świadkiem ewolucji i zmian w polskiej muzyce, nie tylko filmowej. Setki prac dla filmu, dla telewizji, piękna i satysfakcjonująca kariera pedagogiczna, i wielcy reżyserzy, z którymi współpracował przez całe dekady – chociaż niektórzy twierdzą, że już sam „Ragtime” z „Vabanku” wystarczyłby, żeby przejść do historii polskiej muzyki filmowej.

Najdłużej i „za zawsze” Henryk Kuźniak związał się jednak z Andrzejem Barańskim, i właśnie w poniedziałek, 8 grudnia, pokażemy jeden z najpiękniejszych wspólnych filmów tego duetu: „Dzień wielkiej ryby” z 1996 roku na podstawie prozy Kornela Filipowicza.

W tym filmie wspaniale debiutowała Joanna Brodzik.
Joanna, jedna z najpopularniejszych, najbardziej lubianych i cenionych gwiazd polskiego kina – zgodziła się być gościem specjalnym tego wydarzenia.
Henryk i Joanna, Joanna i Henryk – nie mogłem wymarzyć sobie piękniejszego duetu.
Ósmego grudnia w Ostrowie Wielkopolskim czeka nas zatem nie tylko „Dzień wielkiej ryby”, ale także „dzień wielkich ludzi”.

DZIEŃ WIELKIEJ RYBY
film psychologiczny, Polska, 69 min, reżyseria Andrzej Barański

Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę – dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować.

Utwór Andrzeja Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż „intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę”.

***
Joanna Brodzik – aktorka filmowa, serialowa, teatralna.
Laureatka nagród Wiktora i Telekamery. Za rolę w filmie „Jasne błękitne okna” nagrodzona na międzynarodowym festiwalu w Madrycie. Dyplomowana trenerka I st. z certyfikatem polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Autorka akcji „A ty czego się wstydzisz?”, z którą zarezonowało ponad 3 mln osób. Autorka bestsellerowej gawędy kulinarnej „UMAMI. Opowieści i przypisy”, z którą niesie szeroko w świat prawdę o tym, co w życiu najważniejsze.
Książka została znakomicie przyjęta przez grono profesjonalnych Szefów Kuchni, co zaowocowało uczestnictwem w jury konkursów kulinarnych i kolacjami degustacyjnymi w najbardziej prestiżowych restauracjach w kraju. Podróż, która rozpoczęła się po napisaniu książki trwa i tworzy kolejne przestrzenie, nie tylko okołokulinarne, w których Autorka spotyka się i rozmawia ze wspaniałymi, szczerymi i otwartymi Ludźmi.
Aktorsko, aktualnie na deskach teatrów w kraju, w głównej roli, nowej adaptacji sztuki Mayday 3 Bigamistka. 15 maja 2025 na rynku wydawniczym pojawił się jej literacki debiut, powieść pt. Kalejdoskopy, tom I Ból – napisany wspólnie z Mariką Krajniewską.

***

Gościem specjalnym wydarzenia będzie także inny gość „Grand Prix Komeda” – mistrz polskiego kina, Andrzej Barański.

Współpraca Henryka Kuźniaka z Andrzejem Barańskim rozpoczęła się już w połowie lat siedemdziesiątych od oryginalnych krótkich metraży, Barańskiego realizowanych w technikach kombinowanych, m.in. „Wypracowania” (1979), „Bez tytułu” (1981), „Kabaretu” (1983), „Cudzych dzieci” (1984), „Rzeczy” (1987), „Wakacji w mieście” (1988), „Biografii” (1988), „Książki skarg i wniosków” (2005), „Warzywniaka, 360 st.” (2006) czy „Oazy” (2009). Szybko Henryk Kuźniak stał się również nadwornym kompozytorem fabuł Barańskiego: „Niech cię odleci mara” (1982), „Kobiety z prowincji” (1984), „Kramarza” (1990), „Nad rzeką, której nie ma” (1991), „Kawalerskiego życia na obczyźnie” (1992), „Dwóch księżyców” (1993), „Bożeny” (1995), „Horroru w Wesołych Bagniskach” (1995), „Niech gra muzyka” (2000) czy „Dnia wielkiej ryby (1996). W ostatnich latach Barański i Kuźniak pracują razem głównie nad Teatrami Telewizji według tekstów Tadeusza Różewicza: „Moją córeczką” (2000), „Badylami” (2020) czy „Stara kobieta wysiaduje” (2021).

Kilka lat temu, w wywiadzie z Magdaleną Felis, kompozytor mówił: „Dziś rzadko już daję się namówić na komponowanie. Nie odmawiam tylko Andrzejowi Barańskiemu, który bierze mnie pod włos. Dzwoni i mówi: „Ratuj, pomóż!”. No i ja pomagam”.

***

GRAND PRIX KOMEDA
AKADEMIA FILMOWA  KOMEDY

Ten pomysł narodził się u mnie w trakcie ubiegłorocznej edycji „Grand Prix Komeda”: a może by tak spróbować zrobić coś więcej, zrobić coś jeszcze –  poza samym festiwalem?

Miejsce jest najodpowiedniejsze: miasto Ostrów Wielkopolski, Ostrowskie Centrum Kultury, czyli swego rodzaju Dom Muzyki Filmowej w Polsce.

Miejsce, gdzie każdego roku pokazujemy najlepsze tytuły z muzyką filmową w Polsce, nagradzamy kompozytorów, rozmawiamy o soundtrackach, ale także miasto z prężnie działającym centrum kultury, z prawdziwymi kinomanami, miłośnikami sztuki, wychowywanymi przez lata przez niezastąpioną Ewę Smolińską.

Pomyślałem zatem, że Ostrów Wielkopolski jest wymarzony do zbudowania marki równoległej, „Akademii Filmowej Komedy” – chciałbym, żeby to było integralne dopełnienie festiwalu.

Kilka razy w roku, spotykać się będziemy zatem w OCK, żeby – być może w bardziej kameralnym gronie – porozmawiać o muzyce filmowej, o pracy kompozytora, zawsze z udziałem zaproszonego gościa, jednego z kompozytorów właśnie.

Nie będzie obowiązywało kryterium wieku, moim marzeniem są spotkania zarówno z mistrzami, jak i z kompozytorami o skromnym jeszcze dorobku. Slalom pokoleń.

Inaczej niż na festiwalu, gdzie jednak pokazy konkursowe i atmosfera samego festiwalu, sprawiają, że rozmowa z widzami jest w najlepszym tego słowa znaczeniu pretekstowa – dotyczy konkretnego filmu w większym stopniu niż całej kariery, w ramach „Akademii Filmowej Komedy” będziemy chcieli rozmawiać o całokształcie artystycznej drogi, o początkach, relacjach z reżyserami, o marzeniach.

Pierwsze spotkanie w tym cyklu 13 III 2025 – bohaterem będzie ubiegłoroczny laureat Grand Prix Komeda za całokształt twórczości kompozytorskiej dla filmu, Włodzimierz Pawlik. Spotkanie, wzbogacone o graną na żywo muzykę filmową autorstwa Pawlika, zwieńczy projekcja słynnego „Rewersu” Borysa Lankosza z nagrodzoną w Gdyni i uhonorowaną Orłem 2010 muzyką kompozytora.

Bardzo się cieszę na te spotkania, nowe słowo w mojej wielkiej przygodzie pod tytułem: „Grand Prix Komeda”.

Łukasz Maciejewski
dyrektor artystyczny Grand Prix Komeda

 

Łukasz Maciejewski – krytyk filmowy i teatralny, filmoznawca, wykładowca akademicki, autor książek, dyrektor festiwali. Absolwent filmoznawstwa na UJ w Krakowie, wieloletni wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi. Moderator i współorganizator kilkuset festiwali i przeglądów filmowych w Polsce i w Europie. Dyrektor sześciu festiwali, m.in. „Kino na Granicy” w Cieszynie, „Grand Prix Komeda” w Ostrowie Wielkopolskim, „Wajda na Nowo” w Suwałkach, „Arcymistrzowie Kina” w Gdyni, kurator festiwalu „Tofifest” w Toruniu.

Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, Polskiej Akademii Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT. Uhonorowany medalem „Polonia Minor”, orderem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Dwukrotny laureat Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategoriach „książka roku” i „krytyk roku” (czterokrotnie nominowany do tej nagrody), laureat „Złotej Róży”, statuetki „Uskrzydlonego”, „Dziennikarskiej Weny”, „Art Kciuka”, „Sowy”. W 2022 roku otrzymał Nagrodę „Klaps” dla krytyka filmowego roku.

Stały ekspert filmowy i komentator w „Tygodniku Kulturalnym” w TVP Kultura, członek kapituły Paszportów Polityki, jako krytyk współpracuje z wieloma czasopismami i portalami. Był jurorem dziesiątek festiwali filmowych i teatralnych w Polsce i na świecie, autor ośmiu autorskich i współautor ponad czterdziestu zbiorowych publikacji książkowych. Wydał m.in. „Przygodę myśli”, „Wszystko jest lekko dziwne. Jerzy Radziwiłowicz”, „Aktorki. Spotkania”, „Aktorki. Portrety”, „Aktorki. Odkrycia”, „Danuta Stenka. Flirtując z życiem”, „Krystian Lupa. Koniec świata wartości”, „Wpadnij, to pogadamy…”.

W 2024 roku Prezydent Tarnowa uhonorował Łukasza Maciejewskiego tytułem „Ambasadora Tarnowa”.

 

bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasie OCK oraz na www.bilet.pax.pl
Honorowana jest Ostrowska Karta Mieszkańca