13. Grand Prix Komeda | Jury

Ośmioro kompozytorów i ich muzyka do siedmiu filmów jest w finale konkursu Grand Prix Komeda na Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym. Kto z nich wygra, dowiemy się 15 czerwca w Ostrowie Wielkopolskim. Wtedy – podczas Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy – poznamy werdykt pięcioosobowego jury w składzie: Tomasz Lach, Katarzyna Figura, Dorota Kędzierzawska, Jan Kanty Pawluśkiewicz i Michał Urbaniak.

Tomasz Lach, przewodniczący jury
Plastyk, malarz, grafik reklamowy, fotograf. Uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem i Krakowie. Syn Zosi Komedowej, wychowywany również przez Krzysztofa Komedę-Trzcińskiego. Autor książek m.in.: „Kumpel. O Komedzie, Zośce i innych”, „Ostatni tacy przyjaciele. Komeda, Hłasko, Niziński”.

Katarzyna Figura
Aktorka filmowa, telewizyjna i teatralna, rozgłos zdobyła w połowie lat 80. rolami w filmach „Pociąg do Hollywood” w reż. R. Piwowarskiego i „Kingsajz” w reż. Juliusza Machulskiego. Zasłynęła komediową rolą Ryszardy Siarzewskiej w filmach „Kiler” (1997) i „Kiler-ów 2-óch” (1998) Juliusza Machulskiego. Jeszcze w pierwszej połowie lat 90. zagrała role w filmach zagranicznych m.in. amerykańskich i francuskich, pojawiła się w „Prêt-À-Porter” Roberta Altmana, „Pianiście” Romana Polańskiego, po czym wróciła do kraju, pokazując całkiem inną twarz, choćby w znakomitej kreacji w „Żurku” Ryszarda Brylskiego. W następnych latach zyskała uznanie krytyków także za role w filmach „Ajlawju” Marka Koterskiego i „Ubu król” Piotra Szulkina, a także szeregiem znakomitych ról teatralnych w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2006–2013) i Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (od 2013). Dwukrotna laureatka nagrody „Złote Lwy”” (1999, 2003) dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej za role w filmach „Ajlawju” i „Ubu król”, laureatka Polskiej Nagrody Filmowej (2003) za główną rolę kobiecą w filmie „Żurek”, laureatka Grand Prix 60. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej (2020) za rolę tytułową w tragedii „Fedra” (1677) Jeana Racine’a w Teatrze Wybrzeże.

Dorota Kędzierzawska
Reżyseruje, jest autorką scenariuszy do wszystkich swoich filmów, a także, od swojego drugiego filmu fabularnego montażystą. Na planach swojej mamy, reżyser Jadwigi Kędzierzawskiej przyglądała się pracy ekipy filmowej już jako kilkulatka. Studiowała na Uniwersytecie Łódzkim (Wydział Kulturoznawstwa), w moskiewskim WGiK-u na Wydziale Reżyserii Fabularnej oraz w Łódzkiej Szkole Filmowej. Jej drugoroczna etiuda szkolna „Jajko” (1982) otrzymała nominację do studenckiego Oscara. Jest laureatką wielu indywidualnych nagród, w tym Złotego Aleksandra za osiągnięcia życia na festiwalu w Salonikach czy Peace Award na Berlinale. Jest autorką licznie nagradzanych filmów: „Koniec świata” (1988), „Diabły, diabły” (1991), „Wrony” (1994), „Nic” (1998), „Jestem” (2005), „Pora umierać” (2007), „Jutro będzie lepiej” (2010), czy dokumentu o Danucie Szaflarskiej „Inny świat” (2012). Jej dwa ostatnie filmy fabularne to „Żużel” (2020) oraz „Sny pełne dymu” (2023) z Krzysztofem Globiszem oraz Żanetą Łabudzką w rolach głównych. Od 2011 roku jest współinicjatorką projektu Polska Światłoczuła, promującego ambitne, polskie kino w małych miejscowościach na terenie całej Polski.

Jan Kanty Pawluśkiewicz
Jeden z bardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną oraz Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. Karierę artystyczną rozpoczął w 1967 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu „Anawa”. Piosenki z jego muzyką w wykonaniu Marka Grechuty i innych wybitnych artystów były wielokrotnie nagradzane. Pawluśkiewicz jest kompozytorem muzyki teatralnej, związanym z wieloma polskimi scenami. Skomponował też muzykę do wielu polskich filmów, reżyserowanych m.in. przez F. Falka, J. Zaorskiego, W. Krzystka, K. Kieślowskiego i A. Holland. W 1992 r. stworzył „Nieszpory Ludźmierskie” do słów Leszka Aleksandra Moczulskiego, następnie – „Harfy Papuszy”, „Nowy Radosny Dzień”, oratorium „Droga. Życie. Miłość”. Od wielu lat związany jest z Piwnicą pod Baranami. Trzykrotnie nominowany do nagrody Fryderyka w kategorii Muzyka Poważna i Kompozytor Roku.
Drugą obok komponowania muzyki pasją Pawluśkiewicza jest malarstwo. Jego obrazy prezentowane były na wystawach w Polsce, Brukseli, we Włoszech oraz na Węgrzech.
Zdobywca Grand Prix Komeda w 2014 roku za muzykę do filmu „Papusza” w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze na Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowym im. K. Komedy w Ostrowie Wielkopolskim oraz Nagrody za Całokształt Twórczości na tymże festiwalu w 2020 roku.

Michał Urbaniak
Jazzman, międzynarodowej sławy skrzypek, saksofonista, kompozytor, aranżer, odkrywca młodych talentów, urodzony w Polsce „obywatel świata”. Autor ponad 500 kompozycji, nagrał ponad 120 płyt (autorskich i jako gość). Znany jako współtwórca i kreator muzyki fusion. W 1973 r. wyjechał do Nowego Jorku. Zasłynął w świecie nagrywając płytę „Tutu” z największą legendą jazzu Milesem Davisem. Zapraszał i bywał zapraszany do współpracy przez takie sławy światowego jazzu jak: Quincy Jones, Billy Cobham, Stephane Grappelli, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Kenny Garrett, George Benson, Marcus Miller, Jaco Pastorius, Toots Thielmans, Kenny Kirkland, Larry Coryell, Lenny White, Alphonze Mouzon. Jest liderem, kompozytorem, aranżerem swoich projektów: „Jazz Legends”, „Fusion”, „Urbanator”, „Urbanizer”, „UrbSymphony”. Laureat Grand Prix Festiwalu w Montreaux dla najlepszego solisty (1971). Występował na najważniejszych jazzowych festiwalach na świecie: Newport Jazz Festival, JVC Festiwal, Chicago Jazz Festival, Lugano, Den Haag i in. Koncertował kilkakrotnie w Carnegie Hall, Avery Fisher Hall oraz w słynnych światowych i nowojorskich klubach jazzowych (Blue Note, Village Vanguard, Sweet Basil i in.). Wielokrotnie nagradzany, zwyciężał w plebiscytach zagranicznych, a jego nazwisko znalazło się w prestiżowym „Down Beat” (1992 r.) wśród największych sław jazzu na pierwszym miejscu aż w pięciu kategoriach. Urbaniak jest pierwszym na świecie skrzypkiem wynalazcą, który zagrał na pięciostrunowych skrzypcach, zbudowanych wg własnego pomysłu. Od wielu lat związany z filmem i teatrem. Jest autorem muzyki do takich filmów jak: „Astonished”, „As the Band Played On”, „Dreambird” (w USA) oraz „Pożegnanie Jesieni” M. Trelińskiego, „Spona” W. Szarka, „Dług” i „Wielkie rzeczy” K. Krauze (Polska). Otrzymał główne nagrody na Festiwalu Filmowym w Gdyni za muzykę do filmów „Dług”, „Pożegnanie Jesieni” i „Eden”. Jako pierwszy wprowadził jazz i rap do filharmonii jako projekt „UrbSymphony” (Filharmonia Częstochowska, 1995). Nagrał na całym świecie ponad 60 autorskich płyt. Ostatni płytowy projekt Urbaniaka, “Miles of Blue” (Sony Music, 2010) zadedykowany jest Miles Davisowi i otrzymał status platynowej płyty. We wrześniu 2011 r. nakładem Wydawnictwa Agora S.A., ukazała się książka o jego życiu, napisana przez Andrzeja Makowieckiego pt.: „Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego”. Osobowość i charyzmę jazzmana dostrzegli filmowcy. Jesienią 2012 r. odbyła się premiera filmu w reżyserii Piotra Trzaskalskiego pt.: „Mój rower”. Michał Urbaniak zagrał w nim jedną z głównych ról i za nią dostał nagrodę dla najlepszego aktora na międzynarodowym Black Nights Film Festival w Estonii oraz Orła 2013 – Polską Nagrodę Filmową w kategorii Odkrycie Roku. Od 2005 r. rozwija swój projekt „UrbanatorDays”, niepowtarzalne „antyszkoleniowe” warsztaty połączone z koncertem (www.urbanatordays.com). W tym roku ukazała się książka, wywiad rzeka pt.: „Michaś”, w której z dziennikarzem Jackiem Góreckim rozmawia o muzyce i pasji, miłości i ojcostwie, o polityce, Ameryce i Polsce.

 

 

Przypominamy raz jeszcze konkursowe nominacje, w kolejności alfabetycznej:

  • Bartosz Chajdecki, autor muzyki do filmu „Różyczka 2” – reż. Jan Kidawa-Błoński,
  • Radzimir Dębski, autor muzyki do filmu „Kobieta z…” – reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert,
  • Mary Komasa, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, autorzy muzyki do filmu „Kajtek Czarodziej” – reż. Magdalena Łazarkiewicz,
  • Łukasz Rostkowski – L.U.C., autor muzyki do filmu „Chłopi” – reż. DK Welchamn, Hugh Welchman,
  • Andrzej Smolik, autor muzyki do filmu „Imago” – reż. Olga Chajdas,
  • Mikołaj Trzaska, autor muzyki do filmu „Kos” – reż. Paweł Maślona,
  • Zbigniew Zamachowski, autor muzyki do filmu „Błazny” – reż. Gabriela Muskała.

 

Wszystkie konkursowe filmy publiczność wraz z jurorami zobaczy na festiwalu w Ostrowie, a pokazy rozpoczną się – tradycyjnie – trzeciego dnia wydarzenia (w środę, 12 czerwca) i potrwają dwa dni – do piątku, 14 czerwca. Werdykt jury – podczas gali finałowej, 15 czerwca w Ostrowskim Centrum Kultury.