10. Grand Prix Komeda | EABS

Data: pi膮tek, 27.08.2021, godz. 20:00
Miejsce: Amfiteatr


Zapraszamy na koncert w ramach 10. Grand Prix Komeda, kt贸ry wpisuje si臋 jednocze艣nie w cykl Koncertowego Lata w Mie艣cie.

EABS

Mijaj膮ca dekada up艂yn臋艂a pod znakiem gruntownego od艣wie偶enia sceny jazzowej na ca艂ym 艣wiecie, czego dowodem s膮 takie o艣rodki jak Los Angeles, Nowy Jork, Chicago czy Londyn. Nowe pokolenie muzyk贸w dokona艂o prawdziwego renesansu gatunku, kolejny raz wyprowadzaj膮c go z undergroundu do g艂贸wnego nurtu, poszerzaj膮c zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorc贸w. Ta sama misja przy艣wieca muzykom wroc艂awskiego zespo艂u EABS, kt贸ry od 2012 pracuje nad koncepcj膮 鈥渞ekonstrukcji z dekonstrukcji鈥, redefiniuj膮c cz臋sto klasyki sprzed kilkudziesi臋ciu lat zderzaj膮c je z najnowszymi gatunkami wsp贸艂czesnej muzyki miejskiej, tworz膮c zupe艂nie now膮 jako艣膰 i autorskie brzmienie. Mo偶liwe, 偶e wielu powie, 偶e to ju偶 nie jest jazz, ale czasami trzeba co艣 zburzy膰, 偶eby na starych fundamentach stworzy膰 co艣 zupe艂nie nowego.

Wroc艂awski ob贸z muzyk贸w zwiera艂 swe szyki podczas legendarnych wydarze艅 Electro-Acoustic Beat Sessions w nieistniej膮cym ju偶 klubie Puzzle (2012-2014). Zapis sesji, b臋d膮cy esencj膮 tych spotka艅, mo偶na dzi艣 us艂ysze膰 na pierwszym wydawnictwie sygnowanym akronimem EABS 鈥 trudno dzi艣 dost臋pnej, a dawniej rozdawanej za darmo – kasecie Puzzle Mixtape [Astigmatic Records, 2016]. Po艣r贸d go艣ci tych sesji przewin臋li si臋 mi臋dzy innymi MED (Stones Throw), Coultrain, Ben Lamar Gay (International Anthem) czy Jeru The Damaja. Likwidacja klubu by艂a impulsem do dalszego rozwoju, co spowodowa艂o 偶e zesp贸艂 EABS wyr贸s艂 w minionych latach na jeden wa偶niejszych g艂os贸w polskiego 艣rodowiska jazzowego. Cho膰 na debiutancki materia艂 wydany pod szyldem EABS s艂uchacze musieli czeka膰 jeszcze blisko trzy lata, to w艂a艣nie wtedy wroc艂awski kolektyw zacz膮艂 si臋 oddala膰 od hip-hopu rozumianego jako gatunek, w kt贸rym pierwsze skrzypce gra raper. O unikalno艣ci EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualno艣膰 ich j臋zyka wypowiedzi, ale r贸wnie偶 hip-hopowa proweniencja oraz spo艂eczno-polityczne zaanga偶owanie.

W 2017 roku, po 艣wietnie przyj臋tym przez publiczno艣膰 i krytyk贸w debiutanckim kr膮偶ku EABS 颅Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), po艣wi臋conemu mniej znanej tw贸rczo艣ci polskiego pianisty, zesp贸艂 poszed艂 za ciosem wydaj膮c dwie kolejne p艂yty winylowe. Czarn膮, zarejestrowan膮 na 偶ywo w Katowicach – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) Live at Jazz Club Hipnoza oraz r贸偶ow膮, nagran膮 na ta艣m臋 i wydan膮 w brytyjskim labelu 22a Music – Kraksa / Svantetic, wie艅cz膮c swoje dzie艂o „tryptykiem Komedowskim”. Zielony, studyjny album, zdoby艂 wiele pozytywnych recenzji w Polsce i zagranic膮. By艂 promowany w wielu rozg艂o艣niach radiowych w kraju i na 艣wiecie. Promowa艂 go m.in Gilles Peterson (BBC Radio), Thris Tian (Worldwide.fm), Lefto (Radio Brussels), Andrew Jervis (Bandcamp). O p艂ycie pisa艂y takie tytu艂y jak Polityka, Przekr贸j, Rzeczpospolita, zesp贸艂 pojawi艂 si臋 te偶 na ok艂adce pisma Jazz Forum. Doskona艂e przyj臋cie debiutu spowodowa艂o wyprzedanie ca艂ego pierwszego nak艂adu p艂yt w p贸艂tora miesi膮ca od premiery.

EABS kr贸tko po premierze debiutanckiej p艂yty zagra艂 w tak presti偶owych salach jak Studio S1 im. Witolda Lutos艂awskiego w Warszawie, w Teatrze Szekspirowskim w Gda艅sku, w NFM we Wroc艂awiu czy sali NOSPR w Katowicach oraz na najwi臋kszych polskich festiwalach jak Woodstock w Kostrzynie nad Odr膮, Tauron Nowa Muzyka i OFF Festival w Katowicach, Open’er w Gdyni czy na trasie koncertowej M臋skie Granie. Zesp贸艂 zagra艂 tak偶e na wszystkich najwa偶niejszych festiwalach jazzowych w Polsce: Jazz nad Odr膮, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree, Bielska Zadymka Jazzowa etc. EABS wielokrotnie pojawia艂 si臋 w UK (w Londynie – Total Refreshment Centre, KOKO, Ronnie Scott’s, oraz w Manchesterze, Liverpoolu), wyst膮pi艂 na XJAZZ w Berlinie, czy na takich festiwalach showcase鈥檕wych jak Eurosonic (Groningen), Enjoy Jazz (Manheim) czy The BuSH Festival (Budapeszt). EABS zagra艂 te偶 kilka koncert贸w w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). P贸藕niej zesp贸艂 pojawi艂 si臋 jeszcze takich krajach jak W臋gry, Rumunia, Austria czy Czarnog贸ra.

Mimo tego, 偶e reinterpretacje muzyki Krzysztofa Komedy w wykonaniu EABS by艂y bardzo dalekie od orygina艂贸w, to wiele os贸b zastanawia艂o si臋 jak mo偶e zabrzmie膰 album autorski, kt贸ry pojawi艂 si臋 w po艂owie 2018 roku. Zesp贸艂 tym razem skoncentrowa艂 si臋 na mitologii s艂owia艅skiej i demonologii polskiej, zapraszaj膮c do wsp贸艂pracy brytyjskiego muzyka Tenderloniousa. G艂贸wn膮 inspiracj膮 tego albumu sta艂a si臋 s艂awna na 艣wiecie 鈥渟艂owia艅ska melancholia鈥, kt贸r膮 zesp贸艂 stara艂 si臋 odszuka膰 we w艂asnym DNA. Slavic Spirits to pr贸ba kontaktu z duchem bezpowrotnie utraconej kultury s艂owian 偶yj膮cych blisko natury, jak i r贸wnie偶 z ich 艣wiatem obarczonym pa艅szczy藕niano-podda艅czym cierpieniem, kt贸re przez niepi艣mienno艣膰 ludu nigdy nie zostanie ju偶 dok艂adnie zbadana, przez co odwo艂a膰 si臋 do niej mo偶na tylko przez j臋zyk emocji. Dlatego pod wp艂ywem inspiracji rozwa偶aniami wielu muzyk贸w, historyk贸w, dziennikarzy, pisarzy, a nawet psychoterapeut贸w, bardzo szybko zacz臋艂y powstawa膰 nowe kompozycje, kt贸re zesp贸艂 wydosta艂 z g艂臋bi swojego ducha i wyobra藕ni.

W pa藕dzierniku 2019 roku, po ponad 33 latach, 艣wiat艂o dzienne ujrza艂 archiwalny zapis pierwszego l膮dowania Sun Ra Arkestra w Polsce. Z okazji premiery Sun Ra Live in Kalisz 1986, EABS przygotowa艂 specjalny koncert zwi膮zany z tym wydawnictwem. Chwil臋 p贸藕niej, podczas lockdownu spowodowanego pandemi膮, dog艂臋bny namys艂 nad filozofi膮 przybysza z Saturna zawa偶y艂 o studyjnym nagraniu materia艂u i ostatecznym kszta艂cie trzeciego albumu EABS Discipline of Sun Ra. Wtedy nast膮pi艂y do艣膰 powa偶ne zmiany w selekcji utwor贸w i jeszcze ambitniejsze pr贸by rekreacji orygina艂贸w, pchaj膮c niekt贸re kompozycje nie tylko w kierunku hip-hopu (w duchu inspiracji Gil Scott-Heronem czy Davidem Axelrodem), ale te偶 takich gatunk贸w jak juke czy house. 鈥淣iesko艅czono艣膰 w rozumieniu Mr. Ra oznacza tworzenie jazzu przysz艂o艣ci, ale w taki spos贸b, by zawiera艂 w sobie przesz艂o艣膰.鈥 – ta sama misja przy艣wieca muzykom z Polski. Na Slavic Spirits zesp贸艂 tworz膮c nowe, poszukiwa艂 w dalekiej przesz艂o艣ci swoich przodk贸w. Jak si臋 okazuje, spotkanie z koncepcjami Mr. Ra nie by艂o przypadkowe. Dzieli艂 si臋 on r贸wnie偶 podobn膮 filozofi膮 przej艣cia drogi od ciemno艣ci i mroku, a偶 do s艂o艅ca i o艣wiecenia. W przypadku, w kt贸rym nie b臋dzie ju偶 nadziei dla 偶ycia na naszej planecie, trzeba szuka膰 chocia偶by metaforycznej pr贸by eskapizmu鈥 st膮d mozolne budowanie statku kosmicznego pod bander膮 鈥淧olish Space Program鈥.

Sk艂ad zespo艂u:
Marek P臋dziwiatr – instrumenty klawiszowe & wokal
Pawe艂 Stachowiak – gitara basowa
Jakub Kurek – tr膮bka
Olaf W臋gier – saksofon tenorowy
Marcin Rak – perkusja

wst臋p na teren imprezy od godz. 19:00

Warunki organizacji imprez plenerowych w amfiteatrze miejskim ze wzgl臋du na zagro偶enie spowodowane COVID19:
鈥 wygrodzony teren imprezy 鈥 wyra藕ne oddzielenie i oznaczenie terenu dla widowni i os贸b postronnych,
鈥 ilo艣膰 os贸b przebywaj膮cych na wygrodzonym terenie imprezy ograniczona,
鈥 impreza obj臋ta jest ochron膮,
鈥 wskazane zachowanie dystansu pomi臋dzy uczestnikami imprezy,
鈥 wskazane zakrywanie ust i nosa dla uczestnik贸w na wygrodzonym terenie imprezy.