9. Grand Prix Komeda | Sala samob贸jc贸w. Hejter

Data: poniedzia艂ek, 23.11.2020 - sobota, 28.11.2020, godz. Ca艂odniowe
Miejsce:


Filmy zakwalifikowane do Konkursu G艂贸wnego Grand Prix Komeda b臋d膮 dost臋pne na platformach MOJEeKINO, Nc+ GO, HBO GO.

 

FILM KONKURSOWY

Tomek, student prawa Uniwersytetu Warszawskiego, zostaje przy艂apany na plagiacie i wydalony z uczelni. Postanawia jednak ukrywa膰 ten fakt przed 艣wiatem i nadal pobiera pomoc finansow膮 od pa艅stwa Krasuckich 鈥 rodzic贸w Gabi, przyjaci贸艂ki z czas贸w dzieci艅stwa. Kiedy oszustwo wychodzi na jaw, skompromitowany ch艂opak traci zaufanie i 偶yczliwo艣膰 swoich dobroczy艅c贸w. Przepe艂niony gniewem i 偶alem, oddzielony od Gabi, w kt贸rej skrycie podkochuje si臋 od lat, Tomek planuje zemst臋 na Krasuckich. Szansa pojawia si臋, kiedy otrzymuje prac臋 w agencji reklamowej, a wraz z ni膮 dost臋p do najnowszych technologii i tajemnic sto艂ecznej elity. Pod pozorem obowi膮zk贸w zawodowych Tomek zaczyna inwigilowa膰 Krasuckich, aktywnie w艂膮czonych w kampani臋 polityczn膮 kandydata na prezydenta stolicy 鈥 Paw艂a Rudnickiego. Wkr贸tce plan internetowego hejtera zaczyna nabiera膰 coraz realniejszych kszta艂t贸w, a droga do jego realizacji wiedzie przez wirtualny 艣wiat popularnej gry komputerowej.

 

re偶yseria: Jan Komasa
muzyka: Micha艂 Jacaszek
czas trwania: 130 minut

 

艁UKASZ MACIEJEWSKI O FILMIE JANA KOMASY

聽SALA SAMOB脫JC脫W. HEJTER

To by艂o na dwa tygodnie przed wybuchem pandemii. Ju偶 s艂yszeli艣my o Chinach, o Wuhan, ju偶 pojawi艂 si臋 strach, 偶e zaraza dotrze do Polski. Ostatni pokaz prasowy: 鈥濻ala samob贸jc贸w. Hejter鈥 w kinie 鈥濧tlantic鈥. Pe艂na sala, w贸wczas to by艂o jeszcze mo偶liwe, kto艣 w trakcie seansu obok mnie kichn膮艂, kto艣 si臋 przestraszy艂, i g艂o艣no zwr贸ci艂 mu uwag臋. Pomimo, 偶e nie m贸wimy o wydarzeniach sprzed lat, a zaledwie sprzed kilku miesi臋cy, dzisiaj wydaj膮 si臋 opowie艣ciami z innej rzeczywisto艣ci. Istotnie, by艂a inna.

鈥濰ejter鈥 Komasy prawdopodobnie s艂usznie typowany na jeden z najwi臋kszych komercyjnych przeboj贸w 2020 roku, sta艂 si臋 jedn膮 z pierwszych, najbardziej przy tym spektakularnych filmowych ofiar pandemii. Film zszed艂 z ekran贸w zaledwie po kilku dniach wy艣wietlania, potem pojawi艂 si臋 na platformie streamingowej, dopiero teraz, po odblokowaniu sal, otrzyma艂 szans臋 powrotu do聽 kin.

To, co dla producent贸w filmu, by艂o zapewne trudnym do艣wiadczeniem, dla widza 鈥濳ultury Dost臋pnej w Kinach鈥 mo偶e stanowi膰聽 o偶ywcze spotkanie. Min臋艂o raptem kilka miesi臋cy, a wydaje si臋, 偶e 艣wiat, r贸wnie偶 Polska, bardzo si臋 zmieni艂y. W relacjach mi臋dzyludzkich pojawi艂a si臋 nieufno艣膰 鈥 zapewne zostan膮 z nami na d艂u偶ej, a hejt czy mechanizmy zniewolenia, kt贸re pokazuje Jan Komasa, uleg艂y wzmocnieniu 鈥 i to w skali globalnej, nie tylko lokalnej.

W 鈥濰ejterze鈥, filmie lu藕no nawi膮zuj膮cym do s艂ynnej 鈥濻ali samob贸jc贸w鈥, Jan Komasa pokazuje mechanizm wirtualnej infekcji m贸zg贸w i wp艂ywania na cudzy los poprzez cz臋sto anonimow膮 ingerencj臋 w cudze biogramy, 偶yciorysy, ambicje. Cz臋sto s膮 to zachowania naganne. Kiedy powstawa艂a 鈥濻ala samob贸jc贸w鈥 nie znali艣my jeszcze okre艣lenia hejter, albo to okre艣lenie nie mia艂o wielkiej si艂y ra偶enia. Dzisiaj to jeden z najbardziej rozpoznawalnych anglicyzm贸w w polszczy藕nie. Hejterzy s膮 gro藕ni, sprytni, zr臋czni. Hejterem mo偶e by膰 s膮siad, cz艂onek rodziny, albo wr贸g w przebraniu przyjaciela.

Internet, social media, wirtualno艣膰 nie maj膮 ju偶 偶adnych tajemnic. S膮 pot臋偶n膮 stref膮 kt贸r膮 rz膮dz膮 politycy, stratedzy, influenserzy.聽 Komasa pokazuje ten mechanizm z du偶膮 pewno艣ci膮 realizacyjn膮, a o kreacji Macieja Musia艂owskiego w roli g艂贸wnej, spokojnie mo偶na by napisa膰: 鈥瀗arodziny gwiazdy鈥. Film, zw艂aszcza po pandemii, po wszystkich z艂ych, truj膮cych s艂owach kt贸re ju偶 pad艂y i padn膮 jeszcze w przysz艂o艣ci, ogl膮da si臋 ze 艣ci艣ni臋tym sercem. Jak memento i przestrog臋. Tak dalej i艣膰 przecie偶 nie mo偶na. Tylko czy kto艣 s艂ucha jeszcze artyst贸w?

艁ukasz Maciejewski, 藕r贸d艂o: Onet.pl