131. Jazz w muzeum | Grażyna Auguścik. Trio Yaron Herman

Data: piątek, 01.10.2021, godz. 19:00
Miejsce: Duża Scena OCK


Trio Yaron Herman.
Grażyna Auguścik
Kuba Stankiewicz Trio


GRAŻYNA AUGUŚCIK

Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset”(1988), trafiła do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymała w 1992 r, po czym przeniosła się do Chicago, gdzie mieszka  do dnia dzisiejszego. W tym mieście znajduje możliwość realizacji pasji tworzenia, współpracy ze znakomitymi muzykami, tutaj koncertuje, nagrywa swoje płyty we własnej wytwórni.
W roku 1996 nagrywa płytę „Don’t  let me go”, na której umieściła wokalne wersje utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych. Dwa lata później jej płyta „Pastels” przygotowana wspólnie z pianistą Bogdanem Hołownią, uznana zostaje przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku w USA. Z kolei album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 Jazz Album roku 2000. Dla swojej twórczości inspiracje znajduje w muzyce klasycznej, etnicznej i latynoamerykańskiej.
Własnym nazwiskiem firmowała dotychczas trzynaście płyt. Dwukrotnie, w latach 1998 i 2002 występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festiwal, Chicago World Music Festival (2001,2002 i 2004), Concord Jazz Festival w Japonii ( 2002 – 16 koncertów wspólnie z braćmi Breckerami) czy Elite Jazz Festival.
Płyta „River” wydana w 2002 r. uznana została za jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych, stawiając Grażynę w gronie piętnastu najlepszych wokalistek  jazzowych w USA (Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominacje dla najlepszej wokalistki 2002 r. w 22nd Annual Chicago Music Awards. W roku 2003,2004,2005,2006 i 2016 pismo Jazz Forum Magazine w plebiscycie czytelników przyznaje jej tytuł najlepszej polskiej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festival 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage for Brazil” nagrana dla japońskiej wytwórni Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez magazyn „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS w Japonii.
Jej koncert z muzyką Chopina, który odbył się w Milenium Park w Chicago, zgromadził dziesięciotysięczną publiczność  i uznany został przez Chicago Tribune, za jeden z najlepszych koncertów ostatnich trzydziestu lat.
W 2011 r. wręczono jej dwa  niezwykle istotne wyróżnienia, tytuł Wybitnego Polaka 2011 przyznawany przez Fundacje „Teraz Polska” oraz Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.  W 2017 roku otrzymała srebrny medal Gloria Artis przyznany przez Ministra Kultury i dziedzictwa Narodowego, a w 2018 roku otrzymała nagrodę od TV Polonia “Artystka bez granic”.
Jest jazzowym rarytasem, rzadkością, która nie nadużywa teatralności lecz dba o ważność każdej nuty, która jest użyta w określonym celu. Jej głos jest perfekcyjny, o bardzo intymnej barwie, a śpiew charakteryzuje się doskonałą intonacją i pewnością rytmiczną. Posiada własne artystyczne oblicze.
„Grażyna mogłaby również być wróżką. Jej technika konwergencji dźwiękowej może przepowiedzieć przyszłość wokalistyki jazzowej” – Christopher Loudon „Jazz Times”

KUBA STANKIEWICZ TRIO
Kuba Stankiewicz – fortepian
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Sebastian Frankiewicz – perkusja

Karierę muzyczną rozpoczął w drugiej połowie lat osiemdziesiątych grając w zespołach Jana Ptaszyna Wróblewskiego, później Zbigniewa Namysłowskiego (1985-87). W latach 1987-90 studiował w słynnej Berklee College of Music w Bostonie. Półfinalista prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Podczas pobytu w USA współpracował z orkiestrą klarnecisty Artiego Shawa.

Po powrocie do kraju założył własny zespół. Jego pierwszy autorski album „Northern Song” uznany został płytą roku w ankiecie czytelników magazynu Jazz Forum w roku 1993. Równie wysoko zostały ocenione przez krytykę nagrania formacji Traveling Birds (z Darkiem Oleszkiewiczem, Piotrem Baronem, Piotrem Wojtasikiem i Czarkiem Konradem – 1994) i Return To The Nest (1995). Współpracował z wybitnymi artystami jak Art Farmer (płyta „Art in Wrocław”), Scotem Hamiltonem (występ na Jazz Jamboree), Havie Swartzem i Shelią Jordan. Był przez szereg lat wykładowcą na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Grazu (Austria). Pod koniec lat dziewięćdziesiątych powstał album „Ulice wielkich miast” z piosenkami Agnieszki Osieckiej, później „Chopin Songbook”, z jazzowymi ujęciami pieśni naszego wybitnego kompozytora, z wokalizą Ingi Lewandowskiej. W 2009 r. obronił doktorat na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W roku 2012 po długiej przerwie wydał płytę z własnymi kompozycjami „Spaces”, która nominowana była do nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2013 , w kategorii „jazzowy album roku”.

Nakładem wrocławskiej marki V Records, ukazał się album „Kilar” wówczas ukłon a dzisiaj właściwie hołd w stronę twórczości Wojciecha Kilara i jego nieśmiertelnych tematów z filmów. Następnie Stankiewicz wydał CD z muzyką Victora Younga (2014), Bronisława Kapera(2016) oraz Henryka Warsa(2016) a także Romana Statkowskiego(2019) czyli wybitnym polskim kompozytorom muzyki filmowej, których twórczość miała olbrzymi wpływ na rozwój światowej muzyki jazzowej, Pianista kieruje Katedrą Muzyki Jazzowej oraz prowadzi klasę fortepianu na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W maju 2009 roku otrzymał stopień doktora, a w 2016 roku stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki muzycznej, dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

YARON HERMAN TRIO
Yaron Herman – fortepian
Floren Nisse – kontrabas
Ziv Ravitz – perkusja

Yaron Herman to światowej klasy pianista i kompozytor, powszechnie uważany za jednego z czołowych muzyków swojego pokolenia. Urodzony w 1981 r. Izraelu, od lat zamieszały na stałe w Paryżu. Na fortepianie zaczął grać dopiero w wieku 16 lat. Mimo młodego wieku koncertował na wszystkich kontynentach, przewodniczył jury Montreux Jazz Festival Competition, był głównym bohaterem programów telewizyjnych w 39 różnych krajów, zebrał liczne nagrody, w tym Victoires du Jazz, iTunes Choice Award, New Talents Trophy, Adami Jazz Talent, Choc Jazzman, Disque d’émoi Jazz oraz był pierwszym pianistą jazzowym, który zagrał w „ Zakazanym Mieście ” w Pekinie. Tradycyjna muzyka izraelska i europejska, krótki pobyt w Berklee College School of Music oraz  jego obecność na paryskiej scenie muzycznej spowodowały, że Herman rozwinął oryginalny  styl pianistyczny określany jako „ komponowanie w czasie rzeczywistym ”. W połączeniu z  dziką improwizacją, jego  forma muzyczna,  jest zabawna, kinowa i oszałamiająca. Yaron Herman w 2014 r. koncertował ( również w Polsce ) i nagrał płytę w duecie z polskim skrzypkiem Adamem Bałdychem  o znamiennym tytule „The New Tradition”. Natomiast wraz z najnowszym albumem Herman robi kolejny krok, wchodząc na wyższy poziom kształtowania swojej wyjątkowej tożsamości w świecie muzyki. Album ten nagrany pod szyldem Blue Note Label firmy Universal Jazz & Classics trio album Yarona pt. „Song of the Degrees”, został wydany w lutym 2019 r. Natomiast w roku 2020 ukazuje się jego nowy solowy projekt.

W grze Hermana krytycy dopatrują się rozmaitych wpływów, wymieniając takich pianistów jak Keith Jarrett, Paul Bley czy Brad Mehldau a   brytyjski  ”The Telegraph„ napisał, że to  ”Pianista w awangardzie najbardziej pomysłowych muzyków w Europie”.