Jazz w muzeum | Łukasz Pawlik Quartet / Henryk Miśkiewicz i Dorota Miśkiewicz

Data: sobota, 12.06.2021, godz. 19:00
Miejsce: Duża Scena OCK


ŁUKASZ PAWLIK QUARTET

Łukasz Pawlik – fortepian, keyboards
Dawid Główczewski – saksofon altowy i sopranowy
Michał Kapczuk – gitara basowa
Cezary Konrad – perkusja

Łukasz Pawlik, pianista, wiolonczelista, kompozytor, aranżer. Studiował na Western Michigan University w Kalamazoo (Stany Zjednoczone), gdzie kształcił się jako wiolonczelista, uczęszczając także na zajęcia z zakresu kompozycji oraz jazzu. W 2008 roku ukończył studia na uczelni Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.

Jest laureatem Młodzieżowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (2000) oraz wyróżnienia indywidualnego festiwalu studenckiego FAMA (2003). W czasie studiów w Stanach Zjednoczonych był członkiem zespołu Kruziki Transatlantica, zwycięzcy dorocznego plebiscytu prestiżowego magazynu jazzowego „Down Beat” w kategorii najlepszy zespół studencki w USA 2004 roku. Pracował w renomowanych orkiestrach symfonicznych, takich jak Düsseldorfer Symphoniker czy Sinfonieorchester Wuppertal.

Jest założycielem oraz liderem zespołu jazzowego Kattorna, który otrzymał kilka prestiżowych nagród, w tym m.in.: Grand Prix na „Krokus jazz festiwal” (2006), I nagrodę w konkursie „Nadzieje Warszawy” organizowanym przez warszawski klub Tygmont (2006), główną nagrodę przyznawaną przez publiczność w konkursie 6. Berlin Jazz and Blues Award (2006). Zespół wydał dwie płyty: „Kattorna” (2008) oraz „Straying To The Moon” (2010).

W 2008 został laureatem II nagrody w „Konkursie Na Indywidualność Jazzową” odbywającym się w ramach festiwalu „Jazz Nad Odrą” we Wrocławiu. Występował dwukrotnie w kwartecie u boku Branforda Marsalisa. W 2013 roku rozpoczął pracę nad autorską płytą Lonely Journey, osadzoną w stylistyce Jazz-Fusion. Do jej nagrania zaprosił saksofonistę Dawida Główczewskiego, sekcję rytmiczną Paweł Pańta-Cezary Konrad oraz gości specjalnych: Mike’a Sterna i Michaela „Patchesa” Stewarta.

Najnowsza płyta Pawlika to nagrany w 2019 r. album pt. „Long Distance Connections”. Muzyka znajdująca się na płycie łączy w sobie elementy fusion, world-music, elektroniki, ale nie brak tu także akustycznych instrumentów jak choćby fortepian i wiolonczela, po które sięga kompozytor. Mimo całej złożoności strukturalno-aranżacyjnej nowego materiału, na planie pierwszym pozostają melodie przedstawianych tematów, będące punktem wyjścia do porywających improwizacji solistów. Atrakcją płyty jest obecność w trzech utworach wybitnego amerykańskiego gitarzysty Mike’a Sterna. Otwiera ona nowy rozdział współpracy między muzykami, zapoczątkowanej gościnnym udziałem gitarzysty w nagraniach poprzedniej płyty Pawlika pt. „Lonely Journey”. O ile owoce współpracy Pawlika ze Sternem można śledzić już od 3 lat, zarówno w studio, jak i na scenie, o tyle zaproszenie Randy’ego Breckera do udziału w nagraniach płyty jest pierwszym epizodem współpracy między muzykami. Wreszcie należy dodać o udziale w tym nagraniu trzech wybitnych perkusistów (Konrad, Novak, Weckl).

HENRYK MIŚKIEWICZ / DOROTA MIŚKIEWICZ „Nasza miłość” – koncert jubileuszowy

Henryk Miśkiewicz – saksofon altowy
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Piotr Orzechowski – fortepian
Max Mucha – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Henryk Miśkiewicz jest jedną z najważniejszych postaci polskiej sceny jazzowej. Wirtuoz saksofonu, wybitny instrumentalista o subtelnym wyczuciu liryzmu i łatwo rozpoznawalnym, unikatowym brzmieniu.

Jako szesnastolatek wraz z kolegami z zespołu Young Jazz Band, wystąpił w 1967 r. na Festiwalu Jazz nad Odrą, gdzie zdobył wyróżnienie a w roku następnym dwie trzecie nagrody indywidualną za kompozycje oraz dla zespołu.

I tak urodzony w Żaganiu, wykształcony we Wrocławiu (Liceum Muzyczne) po maturze przeniósł się do Warszawy, gdzie podjął studia na tamtejszej Akademii Muzycznej. Wtedy to postanowił zamienić klarnet, na którym dotychczas grał, na saksofon altowy. Związał się Big Bandem Stodoła, następnie z zespołem Jazz Carriers (1971-75), duetem Alber-Strobel , Swing Session i big bandem Andrzeja Trzaskowskiego (1975-91). W 1978 r. przyłączył się do grupy Sun Ship. W latach osiemdziesiątych współpracował z Jarosławem Śmietaną, Henrykiem Majewskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim i Ewą Bem. Od roku 1990 członek zespołów: Quintessence Eryka Kulma, Kwartetu Kuby Stankiewicza i Made in Poland Jana Ptaszyna Wróblewskiego.

W roku 1994 zdecydował się założyć zespół sygnowany własnym nazwiskiem, najpierw kwartet a następnie sekstet. Nagrana wówczas płyta „More Love”(1994), osiągnęła status bestsellera polskiego rynku muzycznego. Występował również w Studiu Jazzowym Polskiego Radia, SPTT Chałturnik  i z Orkiestrą Radiową SFB Paula Kuhna z RFN. Nagrywał dla archiwum Polskiego Radia i Telewizji, brał udział w realizacji muzyki filmowej do klasyków polskiego kina, co dobrze ilustruje szerokie spektrum muzycznych zainteresowań artysty. W 2001 r. wspólnie z zespołem Simple Acoustic Trio nagrywa nagrodzoną Fryderykiem płytę „Lirycs”. Natomiast w 2004 r. nagrywa piękny album z orkiestrą symfoniczną pt. „Altissimonica” z kompozycjami Jana Ptaszyna Wróblewskiego oraz zostaje zdobywcą Fryderyka jako Muzyk Roku. W tym czasie powstaje zespół Full Drive, z którym nagrywa trzy płyty. Trzykrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV.

„Nasza Miłość” to kolejny muzyczny pomysł Doroty, która nie ukrywa, że album jest jej osobistym prezentem z okazji urodzin ojca. Większość utworów, które znalazły się na płycie skomponował Henryk Miśkiewicz – są wśród nich napisane przez niego wiele lat temu melodie instrumentalne, do których dopiero teraz stworzone zostały teksty. Należy do nich chociażby skomponowana przez Henryka w wieku 16 lat ballada „Słowa w głowie” z tekstem Andrzeja Poniedzielskiego. Ciekawym powrotem do przeszłości jest też piosenka „Nasze senne sprawy” ze słowami Wojciecha Młynarskiego, którą przed laty śpiewała Ewa Bem. Piosenka “Czy nasza miłość” jest natomiast kompozytorskim debiutem rodzeństwa Miśkiewiczów do tekstu Bogdana Loebla a premierowy utwór Henryka „Co minęło, niech wróci”  powstał do tekstu krakowskiej poetki Ewy Lipskiej, jest także „krakus” Grzegorz Turnau ze swoją  „Strefą ciszy”. Album „Nasza Miłość” to pierwszy, wspólny projekt ojca i córki, saksofonisty i wokalistki jazzowej. Choć taki materiał wydawałby się oczywistością, to jednak kazał na siebie długo czekać. Dorota i Henryk występowali razem wielokrotnie, ale nigdy wcześniej nie udało im się nagrać wspólnej płyty w ramach specjalnie przygotowanego programu.

„Czarodziej swojego instrumentu, genialny muzyk, ale także wspaniały człowiek – skromny i pełen pokory wobec tego, co robi. Jest prawdziwą gwiazdą, uosobieniem spokoju i opanowania, osobowością sceniczną, która przykuwa uwagę słuchacza i widza swoim profesjonalizmem, muzykalnością, wspaniałym kontaktem z publicznością. Henryk Miśkiewicz to legenda polskiej muzyki. Legenda, która trwa i trwać będzie jeszcze bardzo, bardzo długo”. (Anna Maria Jopek)

bilety: 70 zł

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa zgodnie z art.80 ust.1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Przypominamy o przestrzeganiu obowiązujących zasad sanitarnych:
– ilość osób przebywających w sali ograniczona,
– obowiązuje zachowanie dystansu pomiędzy widzami (niedostępne miejsca siedzące oznaczone),
– obowiązuje zakrywanie ust i nosa,
– obowiązuje dezynfekcja rąk.

Przypominamy o obowiązku zajmowania miejsc na widowni zgodnie z zakupionym biletem.